Afgelopen maand heb ik mijn opdracht afgerond bij Vion. Voor veel mensen misschien een onbekende naam. Maar in de voedselindustrie is Vion een bekende naam als leverancier voor varkens- en rundvlees en plantaardige alternatieven. Wereldwijd. Voor miljoenen mensen, elke dag. Ruim een jaar lang mocht ik onderdeel zijn van dit boeiende bedrijf, samen met zo’n 12.000 collega’s.
Voor mij was dit een nieuwe branche. Fijn om die gelegenheid te krijgen, want vaak wordt er ervaring in een branche gevraagd. Ik zie de noodzaak daarvoor niet zo. Met een frisse blik, gezond verstand en het stellen van de juiste vragen ben je snel ingewerkt, ook in een nieuwe branche. Het eerste half jaar speelde mijn rol zich af op de corporate communicatie afdeling. Niet eerder heb ik zo ervaren dat elk woord telt. Een bedrijf waar dieren worden geslacht, omdat we met zijn allen ondanks veranderende voorkeuren toch ook graag een lekker en gezond stukje vlees willen eten, ligt in alle opzichten onder een vergrootglas. En dat heeft zijn effect op de communicatie, zowel in- als extern. Een permanent spanningsveld.
Het tweede half jaar mocht ik een collega vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof en was ik werkzaam binnen de Nederlandse organisatie. Veel dichter op de business. Nadenken over communicatie met andere groepen, zoals boeren, retailers, transporteurs. Het wekelijks communiceren van de varkensprijs. In deze rol heb ik ervaren hoe het is om als bedrijf midden in een keten te staan. En welke uitdagingen dat met zich meebrengt.
Op marcom gebied is deze branche vrij traditioneel, bijna behoudend. Maar ik had het niet willen missen. Ik hoop dat ik iets heb kunnen brengen (de feedback was in elk geval positief!). Zelf heb ik ook weer een hoop geleerd. Op naar de volgende opdracht!