Case: Loyalis/a.s.r. verzekeringen

De klus bij Loyalis begon met procescommunicatie voor het Leven-bedrijf voor zo’n 3 maanden. Denk o.a. aan duizenden brieven in talloze varianten aan particuliere klanten die we i.v.m. de wettelijk einddatum moesten aansporen om iets met hun Levenslooptegoed te doen.

Alleen al het laten testen van de communicatie (briefteksten, websiteteksten, reminders, interne communicatie, briefings) en de wekelijkse projectgroepmeetings waren interessant en ook nog eens leuk. Een andere klus was de frequente communicatie per e-mail naar werkgevers over het ANW AanvullingsPensioen dat ze voor hun werknemers hadden afgesloten.

Daarnaast heb ik me mogen bemoeien met de leadgeneratie voor de Zorgsector, een voor Loyalis nieuwe markt. De thuismarkt is namelijk vanwege de connectie met pensioenreus APB de overheid, het onderwijs en de bouw. Ik heb een duidelijke profiel van de buyer persona laten maken dat als basis diende voor goeie inhoudelijke whitepapers op voor de doelgroep relevante platformen. Zo kwamen we aan e-mailadressen die we in een e-mailflow lieten lopen. Het opzetten en permanent bijschaven aan de flow was een proces van lange adem en bijzonder leerzaam.

Tot slot werd in het voorjaar van 2019 Loyalis verkocht door APG aan a.s.r. verzekeringen. Dat bracht een reorganisatie met zich mee. Tegelijkertijd moest er een rebranding plaatsvinden en daarna een herpositionering. Wat ben ik blij dat ik dat mijn project mocht noemen! Dit hele proces licht ik graag persoonlijk toe. De kernwoorden zijn: pitch, nieuw reclamebureau, ander logo en pay-off, alle middelen aanpassen, juridische consequenties, nieuwe corporate story, ludieke interne middelen, stickeractie, inhouse escaperoom, inhoudelijke workshops voor alle medewerkers, spetterend event voor alle medewerkers, mediacampagne op branding en daarna op inhoud naar de doelgroepen.

Zo werden de geplande 3 maanden zomaar een jaar en negen maanden naar Heerlen. Het gaf een goed gevoel om alle werkzaamheden aan (nieuwe) collega’s over te kunnen dragen om ze ook echt in het DNA van de organisatie te krijgen. Dat het eindigde met een door corona digitale afscheidsborrel nam ik dan maar voor lief😊.