Eerlijk duurt het langst, toch?

Vorige week mocht ik voor een opdrachtgever een relatie interviewen voor een klantcase. De dame in kwestie is directeur van een IT-bedrijf en een zeer waardevolle relatie van mijn klant. Om mijn telefoongesprek voor te bereiden had ik haar LinkedIn-profiel bezocht, zowel haar als haar bedrijf opgezocht op Google en uiteraard de website bezocht. Ai, daar is verbetering mogelijk. Wat doe ik, er iets van zeggen of niet?

Objectief of subjectief
Als professional in het vakgebied van marketing en communicatie loop je er nog al eens tegenaan dat mensen een mening hebben over je vak en/of werk. Mensen vinden namelijk iets mooi of niet mooi. Bijvoorbeeld een huisstijl, beeldlijn of simpelweg een kleur of advertentie. Of het gebeurt dat mensen je tekst niet goed vinden. Is het slecht leesbaar, begrijpen ze het niet, of vinden ze de gebruikte woorden niet aansprekend? Je zult het wel herkennen.

Andersom gebeurt het net zo goed. En in mijn geval: vaak. Ik vind ook altijd overal wat van. Meestal zeg ik dat ook gewoon. Mijn ervaring is dat dit over het algemeen juist erg wordt gewaardeerd. Zoals een van mijn opdrachtgevers het formuleert: “Silvia zegt wat ze vindt en doet wat ze zegt.” Maar in het geval van de directeur van het IT-bedrijf vond ik het toch een lastige:

  • Ze is namelijk niet mijn opdrachtgever.
  • Als mijn commentaar verkeerd valt, kan ik daar de relatie mee schaden. En dat twee kanten op: mijn relatie met mijn opdrachtgever, maar vooral de relatie tussen mijn opdrachtgever en de directeur van het IT-bedrijf.

Met respect en het bedrijfsbelang voorop
Ik heb ervoor gekozen om toch feedback te geven op de website van het IT-bedrijf. Hoe heb ik dat gedaan?

  1. Met respect. Namelijk respect naar de directeur, respect naar het bedrijf en respect naar hoe de website nu in elkaar zit.
  2. Met het bedrijfsbelang voorop. Het is mijn doel om het voor het IT-bedrijf beter te maken. Met een gemeenschappelijk doel in het vizier, kan het eigenlijk niet mis gaan.

De belangrijkste feedback was overigens dat het gevoel dat ik had overgehouden aan het gesprek en de informatie die ik had, niet overeenkwam met wat ik op de site zag en las. Toch met lichte spanning heb ik op ‘verzenden’ gedrukt.

Ik zal met je delen hoe ze reageerde: “Ik ben blij dat je deze dingen zegt over onze website Silvia, dat is ook 100% terecht! Ik waardeer je eerlijkheid enorm. We zijn zelf ook niet tevreden over onze site en zijn een nieuwe website aan het bouwen. We gaan werken met eigen beelden van onze eigen mensen en willen precies wat jij zegt veel meer gaan uitstralen wie we zijn: warm, gezellig en professioneel! Ik zou het zeer waarderen als je feedback wilt geven op onze nieuwe site voor deze live gaat, met dezelfde eerlijke feedback als die je nu geeft. Zou je dat willen doen?”

I rest my case
Wat een super goeie en fijne reactie! Ik heb de directeur van het IT-bedrijf laten weten dat ik dat met plezier doe, uiteraard. Het is maar weer een bevestiging dat je altijd je professionele mening moet geven, als je je aan een paar eenvoudige spelregels houdt. Dat is goed voor jezelf én goed voor de andere partij. Eerlijk duurt het langst!

Wil je ergens mijn professionele mening over horen? Laat het me weten via silvia@dotmarketing.nl of 06 28830330.